De identiteit van jouw autobedrijf

Wat is de identiteit van jouw autobedrijf eigenlijk? Voor veel mensen en zeker ook voor veel ondernemers een lastige vraag. De definitie van identiteit: “Dat wat uniek of eigen is aan iets of iemand”. In het geval van een autobedrijf zou je kunnen zeggen “dat wat het autobedrijf onderscheidt of uniek maakt”. Bij het vaststellen van jouw identiteit is het dus goed om na te denken over wat jouw autobedrijf anders maakt dan anderen. Daarnaast is het goed om te bepalen hoe je graag gezien wilt worden, jouw gewenste identiteit.

Wat bepaald de identiteit van het autobedrijf?

De identiteit van het autobedrijf wordt beïnvloed door heel veel factoren. Locatie kan van invloed zijn, uitstraling van het pand en zelfs de opstelling van de auto’s. Een veel belangrijkere factor voor het autobedrijf zijn de mensen die er werken. Mensen doen immers zaken met mensen en niet met het bedrijf als entiteit.

Een groot deel van het beeld van een bedrijf wordt gevormd door het gedrag van medewerkers en de manier waarop zijn naar buiten treden. Een klein bedrijf met een informele werksfeer zal daarom anders ervaren worden als een groot dealerbedrijf. Het is echter wel van belang je als bedrijf bewust te zijn van jouw imago/identiteit. Wanneer je duidelijk hebt waar jouw doelgroep naar op zoek is kun je uitstraling, uiting en dienstverlening daarop aan laten sluiten en zo gerichter je potentiële klant bewerken. Zo kan bijvoorbeeld een garagebedrijf in een kleinere plaats gebruik maken van zijn locatie om klanten persoonlijke te benaderen. Zo zal de drempel om langs te gaan voor onderhoud lager zijn en voelt de klant zich persoonlijk betrokken bij het bedrijf. Iets wat ervoor zorgt dat klanten vaker en langer terugkomen voor onderhoud of hun volgende auto.

Online vs offline identiteit

De offline identiteit van het bedrijf is vaak een gegeven en zou het uitgangspunt moeten zijn wanneer een bedrijf zijn “online showroom” gaat inrichten. Helaas zien wij maar al te vaak dat websites van autobedrijven heel uniform zijn en niets uitstralen. Alsof alle autobedrijven online geen eigen identiteit meer hebben!

Vaak zijn autobedrijven zo druk met het laten zien wat ze te koop hebben dat ze vergeten te laten zien wie ze zijn. Wanneer een autobedrijf uniek is omdat er bijvoorbeeld 3 generaties werkzaam zou dit online zichtbaar moeten zijn. Of wellicht is er in de loop der jaren een specialisatie ontstaan voor bepaalde merken of modellen, laat dit ook zeker zien. Expertise en achtergrond bij een autobedrijf kweken vertrouwen bij de consumenten en geven het bedrijf ook online een identiteit.

Het belang van een online identiteit

Prachtig natuurlijk dat je kunt laten zien wat jouw bedrijf uniek maakt of wat specifieke kwaliteiten zijn maar waarom is dat nu zo belangrijk?

Online is de eerste kennismaking

Ongeveer 70% van de oriëntatieproces voor een auto gebeurt online. Dit zorgt ervoor dat de eerste indruk die een consument krijgt van jouw bedrijf online plaatsvindt. Wil je dus een goede eerste indruk maken die aansluit bij jouw bedrijf dan zullen jouw online- en offline showroom op elkaar aan moeten sluiten.

Transparantie schept vertrouwen

Wanneer jij online een duidelijk beeld schept van wat jouw bedrijf uniek maakt en waar het voor staat zal dit vertrouwen wekken bij de consument. De potentiële klant zal het gevoel krijgen je bedrijf en de mensen als enigszins te kennen voor ze ook maar een voet over de drempel hebben gezet.

Onderscheid je van jouw collega’s

Online opvallen is niet eenvoudig. Websitebezoekers kunnen binnen korte tijd honderden autobedrijven “bezoeken”. Des te belangrijker is het om op te vallen en uniek te zijn. En laat jouw identiteit nu net iets zijn wat jou uniek maakt. Onderscheid dus je bedrijf door dicht bij jezelf te blijven.

Een online identiteit neerzetten

Tuurlijk wil ook jij jezelf onderscheiden op internet, maar hoe doe je dat dan? Er zijn een aantal zaken die je kunt inzetten om je online te manifesteren:

Taalgebruik: Bij een informele organisatie wordt vaak gekozen voor je/jij als aanspreekvorm. Dit maakt contact opnemen ook van laagdrempeliger.
Beeldmateriaal: Ga je voor een persoonlijke benadering, laat dan je eigen werknemers zien. Dit schept bewust en onbewust een band en geeft grotere betrokkenheid bij klant en werknemer
Content: geeft een duidelijk beeld van wat jouw bedrijf uniek maakt. Laat bijvoorbeeld de historie van het bedrijf zien, maak werknemers zichtbaar en zorg dat alle belangrijke bedrijfsactiviteiten vindbaar zijn op de website. Dit is niet alleen transparant, het maakt je bedrijf ook vindbaar op het bewuste onderwerp.
Betrokkenheid: laat naast zaken die direct aan het autobedrijf gelinkt zijn ook dingen zien die rond het autobedrijf plaatsvinden. Denk bijvoorbeeld aan sponsoring, personeelsuitjes of jubilea. Dit geeft een informelere inkijk in het autobedrijf en creëert zo betrokkenheid.

Vergeet niet wie je bent, ook online niet!

Probeer zowel persoonlijk, als online dicht bij jezelf te blijven. Wanneer de website en de fysieke showroom op elkaar aansluiten zal dit de klant een goed gevoel geven. Daarnaast zal de klant zich meer betrokken voor bij jouw bedrijf en zo sneller open staan voor een langere klantrelatie. Een win-win voor het autobedrijf en de klant!


Wat vind je van dit artikel?