030-6087737 [email protected]

Google: Dit zijn de redenen waarom u een mobiele strategie nodig heeft

door 01-09-190 Reacties

Home » Google: Dit zijn de redenen waarom u een mobiele strategie nodig heeft

Marcel in ‘t Veen is head of strategic partnerships van Google Nederland. In dit blog legt hij uit waarom een mobiele strategie voor uw bedrijf noodzakelijk is. Kunt het zoekgedrag van consumenten? De smartphone is al uitgegroeid tot het populairste apparaat om op internet te zoeken. Bent u er, als klanten op zoek gaan?

Hoe vaak op een dag pakt u uw mobiele telefoon? Die ‘micromomenten’ beginnen voor veel mensen al als ze wakker worden: ze pakken hun smartphone om even het nieuws te checken, of om de berichten te bekijken. Per dag zijn er gemiddeld 250 van die micromomenten. Een jaar geleden waren dat er nog 150. We gáán niet meer online, we léven online.

De cijfers van het aantal zoekopdrachten op Google zijn moeilijk te bevatten. Per jaar worden er 1 triljard searches gedaan. In het eerste kwartaal van 2017 is het zoekvolume op de smartphone met 31 procent gestegen. In het laatste kwartaal van 2016 was het aantal zoekopdrachten op de mobiel voor het eerst groter dan op de desktop computer.

Met dit gegeven in het achterhoofd is de vraag niet meer óf je hier iets mee moet doen, maar hóe je ermee aan de slag moet gaan. Het antwoord begint altijd bij: wie zijn mijn (mogelijke) klanten, en op welke manier zoeken ze naar diensten die wij kunnen bieden?

Mobiele strategie is een must
Heeft u al een mobiele strategie? Als het antwoord nee is, zou mijn advies zijn om er iemand op te zetten, misschien wel een stagiair. Als u online niet verschijnt op het moment dat iemand iets wil, is dat vergelijkbaar met een pand in een winkelstraat, met geblindeerde ramen of zonder deur. Een gemiste kans.

De redenen waarom iemand op internet gaat zoeken, zijn in 4 categorieën te verdelen:
1. Ik wil weten
2. Ik wil gaan
3. Ik wil doen
4. Ik wil kopen

Hoe vaak wordt uw bedrijf getoond in de zoekresultaten? Als iemand een auto wil kopen? Of bent u tijdens de hele customer journey zichtbaar, dus niet alleen als de consument zich oriënteert, maar ook als hij of zij een garage zoekt voor onderhoud, of als de auto een bepaalde kilometerstand heeft?

5 tips om met micromomenten aan de slag te gaan
De vraag die u zichzelf kunt stellen is: hoe kan ik de micromomenten van de consument pakken? Ik geef u graag 5 tips:

1. Maak een micromoments map. Hiervoor zijn veel tools beschikbaar, zoals de Zoekwoordplanner van Google. Daarmee kunt u kijken hoeveel zoekvolume er is op bepaalde zoekwoorden;
2. Zorg dat u echt begrijpt wat klanten nodig hebben op het moment dat ze iets zoeken. Als u weet wat uw klanten willen, kunt u er beter op inspelen;
3. Gebruik context om de juiste ervaring te bieden;
4. Optimaliseer tijdens de customer journey; 5. Meet elk moment dat ertoe doet. U kunt met hulpmiddelen als Google Analytics exact zien waar bezoekers de website binnenkomen, en wanneer en waar ze weggaan.

Juist in een tijd waarin mensen zoveel marketingprikkels te verwerken krijgen, is het zaak om relevante informatie te laten zien op het moment dat mensen er echt naar op zoek zijn. Google en Denk Vooruit. Denk Digitaal gaan nauw samenwerken om de BOVAG-leden te helpen met hun online zichtbaarheid. Heeft u in de tussentijd vragen? Laat dan vooral een bericht achter op de contactpagina van Denk Vooruit. Denk Digitaal. Ik hoor graag van u!