030-6087737 [email protected]

Social mediakanalen bieden de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier met jouw doelgroep of kopers in contact te komen. Neem potentiële kopers mee in nieuws over jouw bedrijf, promoot nieuwe producten en maak ze betrokken. In dit artikel geven we tips hoe je dit kunt doen op twee van de grootste social mediakanalen van dit moment, namelijk Facebook en Instagram.

Social mediakanalen bieden de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier met jouw doelgroep of kopers in contact te komen. Neem potentiële kopers mee in nieuws over jouw bedrijf, promoot nieuwe producten en maak ze betrokken. In dit artikel geven we tips hoe je dit kunt doen op twee van de grootste social mediakanalen van dit moment, namelijk Facebook en Instagram.

 

Facebook

Facebook is al jaren het grootste social mediaplatform van Nederland. 74% van de Nederlands heeft een Facebookaccount. Dit is een enorm aantal, maar het aantal actieve gebruikers op Facebook is de laatste jaren flink afgenomen. Vooral jongeren zijn minder actief op Facebook dan voorheen. Bedenk daarom goed wie je wilt aanspreken; bepaal jouw doelgroep of ideale klant.

Tips en voordelen van Facebook:

– Op Facebook kan je zowel met beeld als met tekst werken. Een afbeelding trekt vaak de aandacht en activeert gebruikers om het bericht te lezen.
– Facebook biedt verschillende interactieve berichtmogelijkheden. Wil je iets van jouw klant weten? Gebruik een poll om antwoorden te krijgen. Of laat zien wat jouw gemoedstoestand is bij het delen van nieuws.
– Let op dat je bericht relevant is en een bepaalde nieuwswaarde heeft. Gebruikers zijn dan eerder geneigd om door te lezen of het bericht te delen binnen hun netwerk.

Instagram

Instagram is de laatste jaren enorm gegroeid. Het platform is vooral onder jongeren populair. Instagram werkt met visuele uitingen die ondersteund worden door korte omschrijvingen en hashtags. Door de groei van het platform hebben ze ook het aantal publicatiemogelijkheden toegevoegd. Waar je eerder alleen foto’s kon plaatsen is het ook mogelijk om een Instagram Story (een foto of video van max. 10 seconden) te plaatsen en kan je video’s van max. 10 minuten plaatsen via het videokanaal IGTV.

Tips voor het gebruik van Instagram:

– Zorg ervoor dat de visuele content op Instagram van goede kwaliteit is. Probeer het gebruik van standaardfoto’s (bijv. stockfoto’s) te vermijden en gebruik zelfgemaakte foto’s of video’s.
– Door te werken met hashtags ben je vindbaar op bepaalde zoektermen en zullen geïnteresseerde gebruikers eerder hun weg vinden naar jouw account/berichten.

Facebook en Instagram zijn beide gebruiksvriendelijk en maken het gemakkelijk om te zien hoeveel impact een post heeft. Probeer verschillende uitingen te plaatsen om te zien wat voor jouw bedrijf het beste werkt.