Stijn Snijder is online marketeer bij DTC Media dat gespecialiseerd is in automotive marketing. DTC werkt exclusief voor dealer en importeurs. Kijk voor meer informatie op https://www.dtcmedia.nl.

Meer dan 9 van de 10 mensen gebruikt het internet als eerste bron wanneer ze op zoek zijn naar een andere auto. Bij de aankoop van nieuwe auto’s gebruikt 93% van de mensen het internet om research te doen, bij occasions is dit percentage zelfs 98%. Het moge duidelijk zijn dat deze percentages het belang van een goede dealerwebsite onderbouwen. Bij DTC Media zien we de dealerwebsite dan ook als een verlengde van de showroom. Maar waar moet een goede dealerwebsite aan voldoen?

 

1. Design – DNA en identiteit van de dealer

Binnen de automotive zien we dat het gros van alle autodealers hun automerk(en) vaak prominenter vermarkten dan de unieke propositie van hun eigen bedrijf. Mijn collega heeft dit in het artikel Autodealer, werk aan je merk al eens beschreven. In een markt waarbij de concurrentie steeds heviger wordt is het juist belangrijk dat een dealer zich onderscheidt met zijn eigen identiteit. Het bepalen en formuleren van de eigen identiteit, het DNA van het bedrijf, is iets waar veel dealers binnen de automotive moeite mee hebben. Bij DTC Media helpen we dealers graag om hun identiteit te bepalen en om te zetten in een uniek design, zowel in de online als in de offline communicatie-uitingen.

2.User Experience – Optimaal bezoekers gedrag

Het design van een dealerwebsite is nauw verbonden met een optimale User Experience (UX). Een goede User Experience heeft een positieve invloed op het gevoel dat de bezoeker heeft wanneer hij de website bezoekt. Dit zal resulteren in bijvoorbeeld een langere sessieduur, meer bezochte pagina’s en uiteindelijk in meer aanvragen. Wanneer bezoekers niet kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn zullen ze immers eerder geneigd zijn de website te verlaten. Het belang van een duidelijke websitestructuur is daarom van groot belang.

De User Experience op een website kan vergeleken worden met een bezoek aan de showroom. Wanneer iemand de showroom binnenkomt is het de taak van de verkoper om de behoefte van de bezoeker te achterhalen en hier vervolgens zijn boodschap op aan te passen. Een verkoper vraagt een showroom bezoeker bij binnenkomst nooit meteen om een “Gratis Taxatie” of “Offerte” aan te vragen. Waarom zou je dit op je website dan wel doen? Voor een goede User Experience is het van belang om op de juiste momenten de juiste Call-to-actions te tonen.

3. Techniek – Responsiviteit en pagespeed

Nadat het design akkoord is en goed is nagedacht over de User Experience, dient dit vertaald te worden naar een website. Voor een perfecte User Experience moet de website technisch goed opgebouwd zijn. Belangrijk hierbij is dat de website op verschillende apparaten (desktop, laptop, tablet, smartphone) goed weergegeven wordt. Zo heeft een pagina op een smartphone een totaal andere opbouw dan een pagina die wordt weergegeven op een desktop. Daarnaast zijn er tegenwoordig ook veel verschillende formaten smartphones en tablets op de markt.  Een andere technische succesfactor van een goede dealerwebsite is de laadsnelheid. De laadsnelheid beïnvloedt direct het  rendement van een website. Veertig procent van de gebruikers verlaat een website die meer dan drie seconden kost om te laden (1).

4. Content – De juiste boodschap

Om onderscheidend te zijn is goede content nodig. Content kan omschreven worden als de inhoud van een website en omvat bijvoorbeeld teksten, afbeeldingen en modules. Het doel van content is in eerste instantie om de bezoeker informatie te bieden die hij nodig heeft. Goede en unieke content zorgt daarnaast voor een betere vindbaarheid in de organische zoekresultaten van Google. Het creëren van content is een vak apart. Zo moeten teksten zo geschreven worden dat ze voldoen aan de verschillende SEO eisen. Afbeeldingen, video’s en visuals moeten daarnaast in lijn zijn met het design van de website en het imago van het bedrijf.

Een anderen belangrijke vorm van content voor een automotive website is de voorraad. Een goede dealerwebsite heeft een actuele voorraad met mooie foto’s en een duidelijke omschrijving. DTC Media heeft een eigen voorraadmodule ontwikkeld. Deze voorraadmodule kan met vrijwel elk voorraadsysteem gekoppeld worden. Omdat we deze module in eigen beheer hebben kunnen we gemakkelijk uitbreidingen, wijzigingen of extra functionaliteiten toevoegen.

5. Meetbaarheid – Meten = weten

Een belangrijke functie van een automotive website is het genereren van leads. Wanneer er via de website een lead binnenkomt wordt dit gemeten als een conversie. Het conversiepercentage (percentage bezoekers dat een aanvraag doet) van een website is een belangrijke indicator om het succes van de website te meten. Het instellen van de meetbaarheid is daarom van groot belang. Wanneer de meetbaarheid niet, of niet correct, is ingesteld kan er immers niet bepaald worden hoe de website presteert. Om een website meetbaar te maken wordt doorgaans Google Analytics gebruikt.  In Google Analytics worden doelen ingesteld. Aan de hand van deze doelen wordt het succes van een website gemeten. Voorbeelden van doelen zijn:

Taxatie aanvragen

Proefrit aanvragen

Showroom afspraak

Werkplaats afspraak

Contact aanvragen

Naar wens kunnen deze doelen nog verder worden uitgesplitst. Zo kunnen we bijvoorbeeld de taxatie aanvragen voor nieuwe auto’s apart meten van de taxatie aanvragen voor occasions of de taxaties per merk apart meten. Als verdieping hierop kan per doel een doelwaarde in euro’s invoeren. Zo kan de vergelijking gemaakt worden tussen de daadwerkelijke kosten en opbrengsten in euro’s. Deze vergelijking is bepalend voor de inzet van het mediabudget.

Wat DTC Media uniek maakt op het gebied van meetbaarheid is dat wij de mogelijkheid hebben om een koppeling te maken tussen Google Analytics en LEF.  Met deze koppeling kunnen we data in Google Analytics verrijken met data uit LEF. Op moment van schrijven zijn onze developers druk bezig om deze koppeling verder te optimaliseren. Het uiteindelijke doel hiervan is dat we precies kunnen nagaan waar een order vandaan komt (SEA, SEO, Marktplaats etc.) en wat de lead to order ratio is.

6. Data-analyse – Van goed naar beter

De bovenstaande 5 punten zijn succesfactoren die voor de livegang van een website goed geregeld moeten zijn. Ze vormen de basis voor een goede automotive website. Na livegang houdt het echter niet op. Zodra de website live is gezet wordt er, dankzij de ingestelde meetbaarheid, data verzameld. Denk hierbij aan de laadsnelheid per pagina, het aantal bezoekers per pagina en het aantal aanvragen dat gedaan wordt. Door deze data grondig te analyseren en te vergelijken kan de website verder verbeterd worden.

Wanneer een pagina niet het gewenste resultaat haalt, wordt de verzamelde data van deze pagina geanalyseerd. Door deze analyse komen knelpunten aan het licht en kan er over een oplossing worden nagedacht. Voorbeelden hiervan zijn andere teksten of afbeeldingen gebruiken, andere Call-to-Actions gebruiken of een andere pagina indeling instellen. Deze verbeterpunten worden vervolgens door middel van A/B testen getest. Hierbij ziet de helft van de bezoekers de huidige pagina, de andere helft ziet de verbeterde pagina. Door op deze manier te werken wordt de website continue verbeterd.


Wat vind je van dit artikel?