Een initiatief vergelijkbaar met Shift, hebben veel geld opgehaald, maar zijn ter ziele gegaan voordat het winstgevend werd. Daniel Bilbao, een van de mannen van het eerste uur, legt uit hoe dat kwam.


Beschrijf Beepi eens in een paar woorden.

Het idee achter Beepi was dat als je een auto wil kopen of verkopen zonder gedoe, hoe zou je dat dan inrichten? Een 100 procent online marktplaats dus voor kopen en verkopen van gebruikte auto’s, waarbij alles voor je geregeld wordt. Gedoe omtoveren tot een prettige ervaring.

Welk probleem wilde Beepi oplossen voor de verkoper?

Stel je hebt een auto die je wil verkopen, maar je hebt geen idee wat hij waard is. En je hebt geen zin om met die auto te leuren. Niet bij een particulier, niet bij een autobedrijf. We wilden het probleem met transparantie oplossen, het probleem met de onzekerheid over de prijs en de hekel aan het gedoe.

En welk probleem loste Beepi op voor de koper?

Ook daar wil je volledige transparantie, ook daar wil je gemak, en ook daar wil je betrouwbaarheid. Zonder gedoe en onzekerheid auto kopen dus vanuit je luie stoel.

Er zijn meer bedrijven die dat proberen te bewerkstelligen. Waarin onderscheidde Beepi zich?

We waren extreem gefocust op de klant. Wij waren niet zo zeer transactie- als wel kopergericht. We waren erg betrokken bij de Beepi-koper.

De huidige markt is nog steeds grotendeels off-line. Hoe kijk je daar tegenaan?

Klopt, maar je ziet de boel verschuiven. In een tempo dat wij ook wel voorspeld hadden. Tien jaar geleden bracht een koper vijf bezoeken aan een dealer, nu 1,4. En dat blijft dalen. Elke transactie begint sowieso online en er wordt ook steeds meer daadwerkelijk online gekocht. Kijk naar wat er met de traditionele retail gebeurt momenteel, overal zie je dalingen. Dat kan ook autobedrijven gaan overkomen als er een goed online alternatief is.

Dreigen de traditionele dealers de boot te missen?

Ik denk dat heel veel bedrijven de boot misten, de afgelopen tijd. Intermediairs zoals occasionplatforms zouden het verkeer niet moeten dirigeren, dat zou de automotive sector zelf moeten doen. Maar doordat die laag bestaat en vrij dominant is, missen autobedrijven de boot.

Beepi heeft het niet gered. Wat ging er mis?

Ons model was nogal uitdagend financieel, omdat we erg gefocust waren op snelle groei. De markt vond hier en daar ook dat we te veel geld nodig hadden. Mijn analyse is dat we onszelf de das om hebben gedaan. En daar komt bij dat de omstandigheden om kapitaal aan te trekken niet ideaal waren.

Hoe zat het met die dertig dagen verkoop garantie?

Wij gaven de verkoper de garantie dat als wij te hoog zaten met de gegarandeerde verkoopprijs, dat het negatieve verschil dan door ons zou worden bijgepast. Te veel focus op de klant dus, en te weinig op het verdienmodel. Maar het kwartje had ook de andere kant op kunnen vallen, want het was wel tegelijk ons verkoopargument, het element wat ons extreem aantrekkelijk maakte voor verkopers. Het had juist ook de basis van het succes kunnen zijn.

Stel dat ik nu een Beepi-achtig platform zou willen beginnen, wat zou dan je advies zijn?

Haal slimme mensen binnen. Het verschil tussen een zeer succesvol bedrijf en een minder succesvol bedrijf zit hem echt in de mensen. Je hebt vier of vijf mensen nodig die echt goed weten waar ze mee bezig zijn.

En dat zijn niet per se deskundigen uit de autowereld?

Nee, maar ik bagatelliseer het belang van ervaring in de sector niet hoor. Als je een team van vijf hebt, moeten er tenminste twee verstand hebben van de autobusiness. Maar bij die twee moet wel de wil aanwezig zijn om dingen te veranderen. Het probleem met mensen uit de branche is dat ze vaak zegge: ‘ja maar zo gaat dat nu eenmaal bij ons’. Aan de andere kant: als je mensen van buiten de branche hebt, dan stellen ze vaak niet de juiste vragen.

Hadden jullie genoeg ‘car guys’ bij Beepi?

Aan het eind wel, aan het begin, de eerste twee jaar, niet. Pas in het derde jaar gingen we daar aandacht aanbesteden. Eigenlijk niet dus. En aan het eind was het te laat.


Wat vind je van dit artikel?