Ridecell levert white label oplossing voor bedrijven die bezettingsgraad vloot willen verbeteren of bedrijven die willen instappen in car sharing, ride sharing en rental. Het bedrijf werkt onder meer samen met VW Group, AAA (de Amerikaanse ANWB) en BMW en heeft zijn vleugels inmiddels ook al uitgeslagen naar Europa. Zie ook: https://ridecell.com/. Armin Fendrich, general manager Ride Cell Europe, Middle East en Africa geeft een kijkje in de keuken.

Wat is RideCell?

Ridecell is een software platform dat bedrijven in staat stelt om mobiliteistddiensten te ontwerpen en te lanceren en op te schalen. Denk daarbij aan autodelen, autoritdelen, of iets wat daar op lijkt. Als een white label oplossing.

Carsharing groeit, het is een trend. Wat onderscheidt Ride Cell van andere aanbieders?

De sleutel daarbij is operationele efficiency. Elk systeem van carsharing wil groeien en geld verdienen. Met onze tools kun je dat bereiken en versnellen. We kunnen verschillende diensten binnen dezelfde vloot uitrollen. Stel je hebt een vloot van 500 auto’s die je overdag inzet voor carsharing, en ‘s nachts zet je er daar 250 van in voor ridesharing. Een Uber-achtige opzet waarbij een chauffeur die auto boekt. Zo vergroot je de bezettingsgraad en daarmee het rendement van je vloot enorm. Dat kunnen wij goed. Dat maakt het heel interessant voor bedrijven of organisaties met een eigen vloot auto’s. Een bedrijf heeft auto’s die door de week zakelijk worden ingezet, maar in het weekend beschikbaar komen voor medewerkers die er toevallig een nodig hebben. Met onze techniek is dat goed te regelen.

Jullie werken al samen met BMW, hoe gaat dat in zijn werk?

Ja, op twee manieren. Aan de ene kant is BMW Adventure een investeerder in Ride Cell. En aan de andere kant is BMW Noord-Amerika een klant van ons. Een jaar geleden lanceerde BMW hier Reach Now, een free floating car sharing service, dat draait nu in drie steden, waaronder Seattle. En dat wordt verder uitgerold in nog eens tien Amerikaanse steden, komend anderhalf jaar.

Reach Now heeft nu al 40.000 gebruikers. De ingezette auto’s zijn van BMW zelf, maar in Seattle zijn ze ook begonnen met een pilot waarbij auto’s van BMW-eigenaren ingezet kunnen worden. Zodat je als eigenaar wat geld kunt verdienen aan je auto.

Werkt Ride Cell ook samen met een dealerbedrijf?

Ja, in Polen werken we samen met dealers, op initiatief van de Volkswagen Group. Ze ontwikkelen daar een blauwdruk voor al hun dealers om nieuwe mobiliteitsdiensten te kunnen aanbieden. We weten immers dat de businesmodellen gaan veranderen. Elektrische auto’s komen er aan. Ze zoeken naar andere diensten om de business te laten groeien. Mobility As A Service is voor hen een belangrijke toevoeging. Ze hebben al een klantenbestand. Ze hebben al een merk. Ze hebben klantentrouw. En daarmee hebben ze een prima toegang tot de klant.

Het is voor VW dus een pilot om de toekomst te verkennen.

Precies. En ze kunnen beginnen op bescheiden niveau en dat dan uitbreiden. Een dealer kan zijn eigen vloot inzetten. Hij kan het systeem gebruiken voor proefritten. Een klant boekt via een app. Allemaal heel eenvoudig. Ze kunnen de auto’s ook aanbieden voor taxi-achtige diensten. Er zijn volop mogelijkheden.

Even kijkend naar de nabije toekomst. Hoe snel wordt car sharing dominant ten opzichte van bezit?

Er zal tussen 2025 en 2030 een omslag plaatsvinden, zeggen alle deskundigen. Dat moeten we nog zien natuurlijk, maar dat is wel waar de industrie rekening mee houdt.

Is er vanuit Nederland al interesse in RideCell?

Jazeker, al kan ik daar weinig over zeggen nog. Maar vanuit heel Europa is er veel belangstelling voor ons concept. En vanuit heel uiteenlopende hoeken. Van autofabrikanten, van nutsbedrijven – bijvoorbeeld energiemaatschappijen die EV’s willen leveren; van verzekeraars, dealers en niet-traditionele mobiliteitsbedrijven die een rol willen spelen in de mobiliteit in een bepaalde stad. De vraag is groot.

Jullie zitten niet alleen in de VS en Europa, maar ook in India. Waarom is Ride Cell interessant van zo’n land?

India heeft een enorm congestieprobleem. Ride sharing is van groot belang bij het oplossen daarvan. Wij leveren de technologie aan een aantal bedrijven om dat mogelijk te maken.


Wat vind je van dit artikel?