Tip 1: leads registreren 

Het allerbelangrijkste, en dus tip 1, is dat je gewoon start met het bijhouden van leads. Zoals in het eerste blog is aangegeven, kun je gewoon beginnen door leads op een A4 te zetten. Vermeld de naam van de klant, de leadbron en zet een vinkje als de lead een auto koopt, of een kruisje als de lead de auto niet koopt. Door goed te registreren en analyseren kun je echter een stapje verder gaan. Afhankelijk van hoe ver je nu al bent met leadopvolging, zijn er verschillende mogelijkheden.

Het belangrijkste bij Lead Analytics is dat de kwaliteit van de data goed is. Indien je een lead management systeem (LMS) gebruikt heb je een groot deel van de data al beschikbaar. Deze systemen bieden vaak de mogelijkheid tot het exporteren van data naar Excel. Daarnaast zijn er ook al partijen in de markt, die de data uit LMS’en kunnen omzetten in dashboards, waar de benodigde informatie uitgehaald kan worden.

Tip 2: centraliseer inzicht in je leads

Ben je nog niet actief met Lead Analytics en heb je geen lead management systeem, dan is Tip 2: gebruik een Excel-bestand waarin je een aantal zaken bijhoudt. Dit kun je zelf opzetten d.m.v. een Excel-bestand. Zorg dat in dit bestand alle typen leads samenkomen. 

Tip 3: controleer en standaardiseer je leadregistratie

Tip 3 is op dat moment om werkafspraken met elkaar te maken over het invullen van het bestand. Het handigste is dat te doen terwijl je een lead spreekt, maar dat is niet altijd mogelijk. Je kunt ook een vast moment op de dag bepalen waarop het document wordt gevuld. Om te borgen dat dit ook wordt gedaan, is het advies het document iedere ochtend tijdens een dagstart kort de revue te laten passeren.

Er zijn ook nog partijen, zoals viaBOVAG.nl, die bezoekers naar jouw website sturen. De waarde van die partijen is dus niet alleen uit te drukken in leads uit het portaal. Je kunt inzicht krijgen in de bijdrage van deze portalen, door een goede inrichting van Google Analytics. Daaruit kun je het aantal doorverwijzingen halen, maar met een echt goede inrichting kun je ook bepalen hoeveel assisted conversions (lead van de website, die afkomstig zijn vanaf het doorgestuurde verkeer) zij realiseren.

Tip 4: Google Analytics

Tip 4 is dan ook: zorg voor een goede inrichting van Google Analytics en ga de uitkomsten daarvan ook echt gebruiken. GA goed inrichten is specialistisch werk, dus wanneer je niet bekend bent met programma raden wij aan om het door je websitebouwer of online marketing partij in te laten richten. Wil je er zelf mee aan de slag, dan zijn er voldoende mogelijkheden om de fijne kneepjes in de vingers te krijgen. Er is zelfs een specifieke automotive opleiding op dit gebied.

Wat kan ik daar dan mee, wat ik nu niet kan? Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat een potentiële koper ooit via viaBOVAG.nl op jouw website terecht is gekomen, maar de website weer verlaat. Als de consument dan zelf weer naar jouw website gaat en over gaat tot contact, dan rekent Google deze lead in analytics normaal gesproken toe aan jouw eigen website (direct verkeer), terwijl de persoon in een eerder stadium naar jouw website is doorgestuurd door viaBOVAG.nl. Om deze verwijzing toch inzichtelijk te maken heeft Google het ondersteunde conversies rapport.

Conversies --> Multi-channel trechters --> Ondersteunende conversies --> Bron/Medium

 Verder kan je in Google Analytics ook waarde toekennen aan verschillende soorten leads. Bijvoorbeeld € 50 voor een telefoontje en € 25 voor een ingevuld formulier. Op deze manier kun je verschillende leads een waarde geven en nog gedetailleerde de kosten per lead in kaart brengen.

In ons volgende blog gaan we in op het gebruik van de verkregen inzichten. Aan de hand van deze inzichten kun je gaan experimenteren met andere werkwijzen en zoveel mogelijk leads en verkopen realiseren vanuit je marketinginspanningen. 


Wat vind je van dit artikel?