Rendementsverbetering door optimalisatie

Het mooie van de inzichten die je vergaart met Lead Analytics is dat je ook kunt gaan meten wat de invloed is van wijzigingen die je doorvoert. Je kunt namelijk gaan experimenteren met de uitgaven die je doet aan leadbronnen en de kwaliteit van de leadopvolging. Daarmee wordt uiteindelijk het rendement op leads verhoogt.

Optimaliseer je marketinguitgaven

Het gehele spectrum van online marketing dienstverlening doorlichten is een bijzonder lastige opdracht. Ook omdat resultaten aan elkaar zijn gekoppeld. Het stoppen met uitgaven aan portaal X, kan gevolgen hebben voor de resultaten van portaal Y en jouw website (Z). Het stoppen met portaal X hoeft niet per definitie te betekenen dat de resultaten van Y en Z minder worden, sterker, het kan ervoor zorgen dat de resultaten van Y en Z verbeteren. Maar dat kun je alleen achterhalen als je deze resultaten meet. Dan kun je zogenaamd A/B-testen, waarbij je situaties met elkaar vergelijkt. Dus een leadbron waarvan de kosten per sale erg hoog zijn, kun je tijdelijk stoppen. Je ziet dan vanzelf of dat invloed heeft op het totale aantal leads en de conversie op die leads.

Onderstaand nogmaals het voorbeeld van de 2 portalen uit het 2e blog.

Indien je stopt met Leadbron 1, dan zouden er 4 verkopen verdwijnen. Althans, dat is de verwachting, maar is dat ook wel zo? Door een maand te stoppen met Leadbron 1, kun je bepalen of het aantal leads bij Leadbron 2 zullen stijgen en of het aantal verkopen uit die leadbron ook zal stijgen. Het kan ook zo zijn dat de 4 verkopen inderdaad verdwijnen, dan kun je bepalen of je de € 1.250,- aan kosten per verkoop voor Leadbron 1 over hebt. Zonder dat te proberen, zul je echter nooit weten of dat het geval is.

Test met leadopvolging

Een andere optimalisatie die je kunt proberen, is het aanpassen van de aanpak die je gebruikt voor de opvolging van leads uit Leadbron 1. Zo zou je ervoor kunnen kiezen dat je deze misschien vaker opvolgt, over een langer tijdsbestek. Je kunt ook nog proberen deze leads sneller op te volgen of de toon van de berichten die je richting deze klanten stuurt te veranderen. Je zult dan vanzelf merken bij welke van deze wijzigingen de conversie op deze leads stijgt, waardoor je vaker succesvol zult zijn bij het opvolgen van deze leads uit deze leadbron.

Stel dat je meer leads wilt genereren, dan kun je ook nog kijken of wijzigingen aan de advertenties ervoor kunnen zorgen dat er meer leads gegenereerd worden. Zo kun je het aantal foto’s verhogen en bepalen of dat zorgt voor meer leads, of kun je de teksten bij de advertenties per auto personaliseren. Nu zie je bij advertenties nog vaak standaardteksten over afleverpakketten en bellen voor een afspraak.

Inzicht in leads is alles

Uiteindelijk valt of staat optimaliseren met het inzicht dat je hebt. Met inzicht in alleen de formulierleads, zal optimaliseren een stuk ingewikkelder zijn dan met inzicht in ook de data van telefoontjes en binnenlopers. Probeer daarom het inzicht in je leadstromen uiteindelijk zo uitgebreid mogelijk te maken.

Met de inhoud van deze blogs moet je een aardig begin kunnen maken met Lead Analytics. Heb je nog  vragen of wil jij onder begeleiding aan de slag met leadopvolging? Neem dan contact op met de specialisten van WeBuildRetail


Wat vind je van dit artikel?