Leadbronnen bepalen

Weet jij waar jouw leads vandaan komen? Is jouw antwoord Ja, heb je dat dan ook daadwerkelijk gemeten, of is dat een onderbuik gevoel? Is jouw antwoord nee, dan gaan wij je in de blogreeks Lead Analytics overtuigen waarom het een goed idee is om dit voor jouw organisatie inzichtelijk te maken.

Een autobedrijf heeft vaak een groot aantal leadbronnen, misschien zelfs wel meer dan je zelf denkt. Denk bijvoorbeeld aan:

  • -Eigen website
  • -viaBOVAG.nl
  • -Google
  • -De plaatselijke ondernemersvereniging

Deze leadbronnen kunnen ook nog eens op verschillende wijze potentiële kopers bij jou aandragen, die misschien ook niet altijd even makkelijk te meten zijn. Zo kan iemand vanaf een portaal naar jouw bedrijf bellen. Jij weet op dat moment niet direct waar deze lead vandaan komt. De meest voorkomende vormen zijn:

  • -Via een formulier, dat binnenkomt in jouw mailbox of leadopvolgingssysteem
  • -Per telefoon
  • -Door verkeer naar jouw website te leiden (Gaspedaal, viaBOVAG.nl en Marktplaats)
  • -Mensen die rechtstreeks naar jouw showroom komen

Met Lead Analytics wordt bedoeld dat je inzicht gaat krijgen in jouw leadstromen. Dat betekent dat wordt vastgelegd waar de leads in jouw organisatie vandaan komen en dat wordt bijgehouden wat de uitkomst van de leads zijn. Zo krijg je een beeld van wat de verschillende leadbronnen jou opleveren.

Inzicht in leads

Lead Analytics kan al zo simpel zijn als een maand lang iedere lead die binnenkomt in de mailbox op een A4’tje te zetten en een vinkje achter een lead te zetten als je aan die persoon een auto hebt verkocht. Aan het einde van de maand bepaal je vervolgens het aantal leads per bron en de conversie.

Wanneer het online leads betreft zul je inzicht moeten krijgen in de data die vanuit je website gegenereerd wordt d.m.v. Google Analytics (GA). In GA is een schat aan data voorhanden. Voor dit blog beperken we ons slechts op een specifiek rapport.

Acquisitie --> Alle verkeer --> Bron/Medium 

Bron/medium rapport GA

In dit rapport wordt een combinatie gemaakt van de bron waar het bezoek vandaan komt en het medium wat hiervoor heeft gezorgd.

Dit geeft een globale indicatie van het verkeer uit verschillende bronnen, richting je website. Wil je meer weten over GA of twijfel je of jouw Google Analytics goed is ingericht? Raadpleeg dan de Google Analytics help, of vraag het jouw online marketing bureau/websitebouwer. Ken je Google Analytics nog niet, bekijk dan onze e-learnings.

In de volgende artikelen van deze reeks, zullen wij de volgende onderwerpen nog behandelen om jou op weg te helpen met Lead Analytics:

  • Waarom is Lead Analytics voor jou interessant
  • Hoe kun je aan de slag gaan met Lead Analytics? (Tips)
  • Als je eenmaal cijfers hebt, hoe kan ik dan gaan verbeteren?



Wat vind je van dit artikel?