Onderzoeken
Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen via de onderstaande onderzoeken.Blijf op de hoogte van de laatste onderzoeken, verdiep u in interessante artikelen of zoek snel een begrip op. De kennisbank van Denk vooruit.Denk digitaal. is bedoeld om u nieuwe inzichten te geven over het onderwerp ‘digital’
Deloitte: Global Automotive Consumer Study 2021 (2021)
Deloitte heeft in de periode september en oktober 2020 meer dan 24.000 consument uit 23 landen geënquêteerd op een veelheid aan relevante thema’s in de automotive waaronder de ontwikkeling van nieuwe technologieën. Deze studie geeft een belangrijk...
SaySimple: Social Messaging in de automotive branche 2020 (2020)
Social messaging in de automotive branche De inzet van WhatsApp helpt bedrijven bij het toegankelijker en laagdrempeliger maken van klantcontact en biedt voor veel bedrijven binnen de automotive de kans om zich te onderscheiden door de hoge kwaliteit...
Deloitte: Global Automotive Executive Survey 2020 (2020)
“De wereldwijde COVID-19-pandemie is duidelijk een katalysator voor een compleet andere sector”, zegt Loek Kramer, partner bij KPMG en segmentleider Automotive. KPMG peilt ieder jaar de verwachtingen van ruim 1.100 executives in de automobielsector...
Hoe houden we Nederland in beweging? (2020)
Mobiliteitsalliantie & Roland Berger Nederland staat voor een groot aantal kansen en uitdagingen op het gebied van mobiliteit Al voor het uitbreken van de coronacrisis stond Nederland voor een groot aantal kansen enuitdagingen op het gebied van mobiliteit: de...
Carlo de Weijer: Toekomstperspectief Wegen en Automobiliteit 2040 (2020)
Dit document dient als aanvulling op een bestaand onderzoek. U vindt link naar het onderzoek hieronder.
Min I&W: Toekomstperspectief automobiliteit 2040 (2020)
De auto is en blijft een belangrijk onderdeel van ons mobiliteitssysteem. Delen van het mobiliteitssysteem dreigen vast te lopen, waardoor actie nodig is. In dit Toekomstperspectief wordt de rol van de auto in het verleden, nu en in de toekomst...
VNA: Autoleasemarkt in cijfers 2019 (2020)
Bijna 61 procent van de in 2019 nieuw gekochte personen- en bestelauto’s in Nederland (318.300 van de 522.500) is een lease-auto. Dit rapport geeft inzicht in de laatste trends en ontwikkelingen in de lease-markt.
CBS Jaarmonitor Wegvoertuigen aantallen 2019 (2019)
In deze jaarmonitor worden de nieuwste cijfers beschreven van het Nederlandse wegvoertuigenpark op 1 januari 2019. Daarnaast wordt een overzicht gegeven van de ontwikkelingen van verschillende deelonderwerpen zoals de personenauto’s, tweewielers en...
KPMG: Mobility 2030; transforming the mobility landscape (2019)
Mobiliteit ondergaat momenteel één van de meest veranderlijke maatschappelijke, technologische en economische ontwikkelingen, vormgegeven door drie disruptieve krachten: electric vehicles (EV’s) en alternatieve aandrijflijnen, connected &...
KPMG: Mobility 2030; are you ready to rise the challenge? (2019)
De manier waarop we ons verplaatsen is aan het veranderen – en de snelheid waarmee dit plaatsvindt is aan het toenemen. Mobiliteit in 2030 ziet er significant anders uit. De verandering in het mobiliteitslandschap wordt verder versneld door drie...
CPB: Klimaat- en Energieverkenning 2019 (2019)
Klimaat- en Energieverkenning 2019 Centraal Planbureau De Klimaat- en Energieverkenning (KEV) 2019 geeft een geactualiseerd beeld van de nationale broeikasgasuitstoot en het energiesysteem tot en met 2030. De KEV verschijnt jaarlijks conform de...
KPMG: The rise of electric, shared and autonomous fleets (2019)
The rise of electric, shared and autonomous fleets KPMG In dit KPMG Mobility 2030 rapport wordt de mondiale revolutie in mobiliteit onder de loep genomen. Deze revolutie is reeds begonnen en accelereert in hoog tempo, wat resulteert in grote kansen...
EY: Automotive Retail 2030 (2019)
In dit onderzoek bespreekt EY de belangrijkste krachten in de automotive retail en de stappen die dealers moeten zetten om in de behoefte van de consument te voorzien om daarmee relevant en concurrerend te blijven.
Arval: Mobility Observatory Barometer 2019 (2019)
Arval Mobility Observatory is een onafhankelijk onderzoeks- en informatieplatform dat wereldwijd inzicht geeft in mobiliteitstrends, –oplossingen en –toepassingen. De Arval Mobility Observatory Barometer 2019 laat zien dat bijna de helft van de...
KIM: Kerncijfers mobiliteit 2019 (2019)
Het Mobiliteitsbeeld geeft zowel een zo actueel mogelijk beeld van alle vervoerwijzen, als een schets van de ontwikkeling in de afgelopen tien jaar (in dit Mobiliteitsbeeld de periode 2010-2018). Een aanvullend thema is het Toekomstbeeld 2019-2024....
PWC: The 2019 Strategy & Digital Auto Report (2019)
PwC Het achtste jaarlijkse Digital Auto Report van PwC is een wereldwijde studie met een focus op de VS, Europa en China. Het bestaat uit een kwantitatief marktperspectief op basis van gedetailleerd onderzoek en interviews met belangrijke...
BOVAG: Onze branche in cijfers (2019)
Dit bondige onderzoek van BOVAG geeft inzage in de belangrijkste kenmerken van de autoverhuurvloot zoals de grootte van het park, de bezettingsgraad, brandstof etc.
BOVAG: Sturen op succes (2018)
De rijscholenbranche is dynamisch en gefragmenteerd. En het speelveld waarin rijscholen opereren, ontwikkelt zich snel en ingrijpend. Het tekort op de arbeidsmarkt is voelbaar en de concurrentie is feller. Hoe de toekomst er exact uit zal zien, is...
RDC: whitepaper e-mailmarketing (2018)
"E-mailmarketing is een onmisbaar onderdeel van de marketingmix en staat nog steeds in de top van alle kanalen als het gaat om conversieratio’s. Maar hoe zorg je ervoor dat je het optimale uit jouw e- mailmarketingcampagnes haalt? In deze whitpaper...
SAMR: 10 lessen uit 25 jaar klanttevredenheidsonderzoek (2018)
Wat leer je van 25 jaar klanttevredenheidsonderzoek? Dat lees je in deze whitepaper van SAMR, samengevat tot 10 lessen uit 25 jaar klanttevredenheidsonderzoek.
Coosto: Starten met webcare (2018)
Starten met webcare Je bent overtuigd van de kracht van webcare, maar hoe ga je ermee beginnen?Wat is er nodig om succesvol te worden? Wat zijn de eerste stappen om te starten met webcare en hoe zorg je dat je afdeling efficiënt gaat werken? In dit...
Coosto: Zo stuur je webcare op KPI’s (2018)
Zo stuur je webcare op KPI's Meten is weten! Het is een welbekende uitspraak, maar wat meet je om te bepalen of webcare voor jouw organisatie echt iets oplevert? De manier om hierachter te komen is door te gebruik te maken van Key Performance...
SaySimple: WhatsApp in de automotive industrie: zet nu de klant echt centraal (2018)
Zet de klant nu echt centraal WhatsApp maakt het mogelijk waardevolle, inhoudelijke conversaties met te klant te voeren op het moment dat het voor beide schikt. Dat maakt het contact persoonlijk en zorgt voor emotionele binding. Deze whitepaper van...
McKinsey & Company: Ready for the automotive aftermarket (2018)
Er zijn drastische veranderingen voor de aftermarket in de automobielindustrie. Deze omvatten veranderende verwachtingen van klanten, versnelde invoering van nieuwe technologieën en verschuivingen in concurrentiekracht. Waardecreatie en...
PWC: 5 trends transforming the automotive industry (2018)
De mobiliteit van de toekomst is 'eascy' - elektrisch, autonoom, shared, connected en 'jaarlijks' bijgewerkt. In dit onderzoek van PwC worden de factoren bekeken die van invloed zijn op de sector tot 2030 op de belangrijkste markten in de VS, Europa...
BOVAG: Toekomstvisie Schadeherstel 2030 (2018)
De schadeherstelbranche gaat de komende jaren sterk veranderen. De omvang en de samenstelling van het schadevolume veranderen mee. Er zijn veel factoren van invloed op de markt, die bovendien wordt bepaald door meerdere spelers met verschillende...
KPMG: The connected car is here to stay (2017)
De Nederlandse automobielsector onderschat de opkomst van de ‘connected car’, blijkt uit dit KPMG onderzoek binnen de Nederlandse automotive sector. Hoewel Nederland traditioneel een beperkte rol speelt als het gaat om de productie van auto’s, gaat...
Roland Berger: Automotive disruption radar (2017)
Analyse van Roland Berger laat systematisch veranderprocessen zien in wereldwijde auto- en mobiliteitsindustrie aan vooravond grootste transformatie in geschiedenis: Nederland bovenaan in lijst landen wereldwijd die klaar is voor disruptie in auto-...
Capgemini Consulting: Why physical retailstores need a reboot (2017)
Deze wereldwijde studie, onder 6.000 consumenten en 500 retailers, ontdekte dat consumenten liever de afwas doen dan een retail winkel bezoeken. Een van de belangrijkste redenen voor deze afnemende waardering is dat de consumenten een fysieke...
Deloitte: IAB report on online advertising spend (2017)
Dit rapport beschrijft de totale online reclame besteding in Nederland tijdens 2016 en is gebaseerd op data geleverd door 49 deelnemende bedrijven waaronder uitgeverijen, media agenten, advertentie netwerken en programmatische platformen. Dankzij...
CROW: Elektrische deelauto’s. Wenkend perspectief maar nog geen vanzelfsprekende combinatie (2017)
Volgens de onderzoekers van CROW is de stap naar autodelen voor potentiële gebruikers best groot. Overgaan op elektrisch rijden is eveneens een forse stap. Voor de meerderheid van de gebruikers vraagt deze dubbele gedragsverandering te veel....
CE Delft: Gebruikers en inzet van bestelauto’s in Nederland (2017)
Deze studie geeft gedetailleerd inzicht in de gebruikers en inzet van de ca. 876.000 bestelauto’s in Nederland. De studie geeft inzicht in aantallen, kilometers, CO2-uitstoot en luchtverontreinigende uitstoot. Daarbij is meer inzicht verkregen in...
McKinsey & Company: The changing aftermarket game (2017)
"Hoewel autonoom rijden en elektrische auto’s vrijwel dagelijks in het nieuws zijn, zijn connectiviteit en data-based business modellen de meest ingrijpende gamechanger voor de aftermarket,” zegt Frank Schlehuber, directeur aftermarkt bij de...
McKinsey&Company: What is sparkling electrical vehicle adoption in the truck industry? (2017)
De adoptie van elektrische voertuig technologie in de transportwereld ontwikkeld zich explosiever dan werd verwachting. De uitdagingen van diesel als brandstof, de robuuste ontwikkeling van EV als technologie en infrastructuur maken de total cost of...
Coosto: Social media strategie (2017)
In deze whitepaper van Coosto kan je lezen waarom social media, en meer specifiek content, tegenwoordig onmisbaar zijn in succesvolle marketingstrategieën. Maar hoe zet je een strategie op die je business écht naar het volgende niveau tilt? Welke...
Deloitte: The Future of the Automotive Value Chain, 2025 and beyond (2017)
Future of the automotive value chain 2025 De auto-industrie en haar stakeholders worden geconfronteerd met ontwrichtende tijden. De toekomst van het Automotive Value Chain Research analyseert huidige en toekomstige branchetrends in de auto-industrie...
ING: Breakthrough of electric vehicle threatens European car industry (2017)
Volledig elektrische auto’s zijn op weg naar een doorbraak. De belangrijkste barrières voor succes – laadinfrastructuur, actieradius en prijs – worden de komende jaren geslecht. De elektrische auto beweegt zich daarmee op een groeipad naar een 100%...
Alix Partners: Automotive study 2017: Electrification starts to bite (2017)
Andrew Bergbaum, Managing Director voor Automotive bij AlixPartners stelt: "het einde van de verbrandingsmotor is nu een realiteit met de aankondiging van Volvo dat binnen twee jaar al hun nieuwe modellen elektrische of hybride zijn en het besluit...
BOVAG/VIV: Revisie in cijfers 2016-2017
In 2016 bedroeg de totale omzet in Nederland uit het reviseren van auto-, scheeps- en tractormotoren, versnellingsbakken en andere technische componenten 501 miljoen euro, zo blijkt dit onderzoek van BOVAG en de Vereniging voor Importeurs van...
Coosto: De stand van automerken op sociale media (2016)
Welk automerk wordt het meest besproken, scoort het beste sentiment, reageert het meest op berichten en genereert de meeste interactie? Coosto heeft de reputatie, content en engagement van 35 automerken in Q1 v2016 vergeleken en presenteren de...
VWE: De autokoper in kaart gebracht (2016)
Steeds minder particulieren kopen een nieuwe auto. In 2010 kochten particulieren bijna 260.000 nieuwe personenauto’s, in 2015 werd de 150.000 niet eens gehaald. Tegelijkertijd groeide het Nederlandse wagenpark jaarlijks en bleven de occasionverkopen...
Newcom: Nationale social media onderzoek 2016 (2016)
Whatsapp is het grootste platform in 2016, Facebook en YouTube blijven groeien. Facebook groeit met name onder ouderen, daling onder jongeren stabiliseert in 2016. En LinkedIn groeit in aantal gebruikers, maar dagelijks gebruik neemt af. Dit zijn...
ABN Amro: Op weg naar de circulaire auto 2016 (2016)
De auto-industrie verandert en zal in een stroomversnelling komen, omdat de consument anders naar mobiliteit kijkt. ABN-Amro neemt u in dit onderzoek mee in de gevolgen die de circulaire productie in de auto-industrie zal hebben voor de...
Roland Berger: Global automotive supplier study 2016 (2016)
Deze studie van Roland Berger identificeert trends in automotive in het jaar 2015 en biedt inzicht in de toekomstige ontwikkelingen. Als onderdeel van de studie, werden de prestatie-indicatoren van meer dan 600 internationale leveranciers...
Roland Berger: A CEO agenda for the (r)evolution of the automotive system (2016)
“Het is een kwestie van leven of dood voor OEM's om hun bestaande structuren ter discussie te stellen in het licht van het volgende generatie ecosysteem," aldus Wolfgang Bernhart in de samenvatting. "Succes in de automotive markt hangt af van een...
Deloitte: Financing the future of mobility (2016)
Hoe zal de opkomst van autodelen en zelfrijdende voertuigen het landschap voor auto financiers veranderen? Het zal het aantal en de hoogte van de leningen dramatisch veranderen. Steeds meer klanten zullen niet individuele auto-eigenaren maar...
McKinsey & Company: Customer experience: Creating value through transforming customer journeys (2016)
Hoe een organisatie levert is voor klanten net zo belangrijk geworden als wat een organisatie levert. Technologie geeft klanten een ongekende controle over de ervaring van de aankoop van goederen en diensten. Het aankoopproces is steeds in beweging,...
MT: Customer Engagement (2016)
Veel bedrijven willen transformeren naar een organisatie met betrokken klanten, maar hebben geen idee hoe ze het aan moeten pakken. Er is ook geen simpel stappenplan voor, omdat Customer Engagement voortdurende aandacht vereist. Eenvoudig is het dus...
Google: What these three auto trends mean for brands (2016)
De auto-industrie staat op een tweesprong. Op nog geen enkel moment in de tijd zijn er zoveel wegen voor de consument om te bewandelen bij de aankoop van een auto dan vandaag — en nu komen autodeel services het bezit van een auto uitdagen. Zelfs op...
BOVAG: Customer journey automobilisten: Klanttypen (2016)
Klanten zijn er in alle soorten en maten. Dit vraagt flexibiliteit van iedereen binnen het autobedrijf, zij krijgen immers iedere dag met deze klanten te maken. Maar wat maakt een klant een klant? Waarom kiest een klant voor een bepaalde auto of...
BOVAG: Customer journey automobilisten: Gebruiksstrategieën (2016)
In ons vorige blog spraken we over de verschillende klanttypes waar je als autobedrijf mee te maken kunt krijgen. Al deze verschillende types vragen om een andere benadering om tot een succesvolle relatie te komen. Gebruikerstypes Naast verschillende...
Rabobank: A convincing case: The best of four worlds (2016)
Dit rapport beschrijft de visie van de Rabobank op connected cars, autonomous cars, car sharing en electric vehicles.
McKinsey & Company: Monitizing car data (2016)
Monitizing car data 6 MAART 2018 | ± 1 MIN McKinsey & Company Verdienen met data uit de auto: kansen om met nieuwe serviceconcepten nieuw klantvoordeel te creëren. In dit rapport van McKinsey wordt vanuit consumentenperspectief gekeken naar de...
McKinsey & Company: The future of auto retailing (2016)
Deze presentatie is door McKinsey gegeven tijdens de Cecra bijeenkomst in september 2016 en is gerelateerd aan een gelijknamig door McKinsey uitgegeven rapport in 2013. Deze presentatie laat een scenario benadering zien gerelateerd aan het feit dat...
McKinsey & Company: Cardata: Paving the way to value-create mobility (2016)
Toename van connectieve en autonome voertuigen gaan enorme hoeveelheden data genereren. In dit onderzoek van McKinsey wat dit kan betekenen voor consumenten en het automotive businessmodel.
Alix Partners: A watershed moment for the automotive industry (2016)
De komende 15 jaar, gaan elektrische en hybride auto's meer dan de helft van de markt vervangen. Connectiviteit en autonoom rijden bieden mogelijkheden voor nieuwe verdiensten en digitalisering maakt het mogelijk om kosten significant te reduceren....
RAI: Aftersalesprognose 2021 (samenvatting) (2016)
Het is de vraag of de bodem bereikt is of dat de aftermarket nog verder terug zal lopen in de komende jaren? Om nu in te kunnen spelen op de ontwikkelingen is het voor importeurs van personenauto’s en leveranciers van onafhankelijke onderdelen...
BOVAG: Van distributiekanaal naar retailbeleving (2016)
De merkdealer heeft te maken met structurele veranderingen. Technologische ontwikkelingen beïnvloeden de auto's die hij verkoopt, onderhoudt en repareert, maar die ontwikkelingen beïnvloeden ook de manier waarop auto’s, reparatie en onderhoud aan de...